Tips

De arbeidsmarkt verschuift steeds verder naar een kandidatenmarkt. De meeste professionals die jij zoekt zijn niet op zoek naar een nieuwe baan, maar hoe bereik je deze groep dan?

 

Het wordt steeds belangrijker om als werkgever op te vallen tussen al je concurrenten. Naast het inschakelen van een W&S bureau wat erg waardevol is door het netwerk wat zij opbouwen en onderhouden kun je ook zelf werken aan het verbeteren van je werkgeversmerk. Arbeidsmarktcommunicatie draagt bij aan het binden, vinden en winnen van medewerkers.

 

‘ If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood, sweat, and tears.’ (Simon Sinek)

 

Een match op cultuur is een van de belangrijkste voorspellers voor een lange arbeidsrelatie. Mensen kiezen niet voor een dienst of een baan zonder reden. Ze kiezen een partij waar ze in geloven. Daarom is een goed verhaal erg belangrijk, die definieert je strategie.

 

Wat je zelf kunt doen om een sterker werkgevers merkt te krijgen?

Employer Branding, wellicht heb je er al van gehoord. Mensen maken of breken merken. Dit is letterlijk het geval bij dienstverlenende bedrijven waar medewerkers de belofte van het merk elke dag waar moeten maken. Een sterkwerkgeversmerk is een bron van inspiratie en betrokkenheid voor de bestaande club, een magneet voor nieuw talent. Als werkgever is het van belang dat je de mensen aantrekt die passen bij de visie van het bedrijf. Daardoor worden sterke merken uiterst selectief in ‘wie er mee mag doen’ in hun business. Een sterk merk weet wat het wil, wat het bijzonder maakt en onderscheid. Zo’n merk vraagt om mensen die de waarden en eigenzinnigheid van de organisatie elke dag opnieuw weer beleven en uitdragen, intern en extern (ambassadeurs). Let er op, in ‘the war of talent’ kunnen mensen dus overal aan het werk. Don’t sell the job, sell the company. Ze kiezen uiteindelijk voor de organisatie die het beste aansluit bij hun eigen verhaal. (Bron: Branding, M. Mosman 2013)

 

Tips:

  • Breng duidelijk je missie, vissie en kernwaarden in kaart
  • Maak een Employer Value Proposition (EVP). Hoe is het hier werkelijk om te werken en hoe maken we het beter?
  • Breng de candidate Experience (journey) in kaart
  • Ga in gesprek met je eigen medewerkers, Employer Branding begint van binnenuit

 

Employer Branding hoeft niet duur te zijn zolang het maar voldoende leeft binnen de hele organisatie.